Zvrácená tvář trhu práce: vlaky řídí důchodci

24.1.2019

Zvrácená tvář trhu práce: vlaky řídí důchodci

Trh práce se ocitá v poněkud zvláštní situaci. Všichni, kdo chtějí, mohou pracovat, a hlavně si všichni mohou vybírat, kde, za kolik a pro koho, budou práci vykonávat. Horší postavení pak zaznamenávají zaměstnavatelé. Ti si své zaměstnance mohou vybírat jen stěží.

Důkazem je situace, která se v současné době odehrává na železničních stanicích po celé České republice. Hlavním problémem je totiž to, že v této oblasti chybí strojvedoucí. Dle posledních zpráv jsou stávající zaměstnanci v průměrném věku vyšším než 48 let a třetina pracovníků se pohybuje v důchodovém či předdůchodovém věku.

V současné době na železničních stanicích pracuje více než 9560 strojvedoucích s platnou licencí, ovšem i přesto je jich stálý nedostatek a chybí jich více než 150. Jako hlavní problém se nejeví málo pracovníků v této oblasti, ale zejména je na vině růst železničních dopravců. Tito soukromí dopravci se totiž snaží státní zaměstnance Českých drah odlákat na svá pracoviště. K tomu využívají různé výhody a benefity a samozřejmě lepší platové ohodnocení. České dráhy se tak začínají potýkat s vážnými personálními problémy.

Přesto všechno to prozatím vypadá tak, že Drážní úřad neuvažuje o změně nároků na dosažení licencí k této profesi. Že je výhodnější pracovat pro soukromého dopravce, ukazuje i následující hrubá měsíční mzda, která je v případě Českých drah na úrovni 40 000 korun a v případě soukromých dopravců se jedná o až 50 000 korun českých. A to je skutečně velký rozdíl za stejnou práci.

Vzhledem k vysokému věku třetiny strojvedoucích lze očekávat, že brzy nastane jejich vážný nedostatek. V minulém roce zkoušky na tuto profesi složilo pouze 471 účastníků z celkového počtu 503. Ačkoliv lze hovořit o výrazně vyšší úspěšnosti než v minulém roce, stále to nestačí.

Odborníci uvádějí, že hlavním problémem jsou příliš velké nároky na udělení licence. Právě proto jsou účastníci odrazeni ještě před tím, než by o licenci mohli žádat. Bohužel se k tomuto faktoru přidávají také jisté vstupní náklady, které rozhodně nejsou zanedbatelné. Vstupní investice hradí vždy samotný žadatel o licenci. Je řeč o kurzech, které stojí až 25 tisíc korun.

Máte-li však zájem o práci tohoto typu, na začátek bude vyžadován věk minimálně 20 let, minimální vzdělání středoškolského typu s výučním listem z oblasti strojního, elektrotechnického, stavebního nebo dopravního zaměření a prokázání bezúhonnosti.

 

Zpět na přehled článků

Hlídač nabídek

Po přihlášení si můžete nastavit vlastní hlídač nabídek.
Zaregistrujte se

Vyhledat nabídku

Načítání počtu nabídek práce

Hledat

Katalog zaměstnavatelů Katalog firem

Rychlé a bezpečné platby

Ověřené personální agentury